Lp.
|
Temat lekcji
|
Odniesienie do podstawy programowej
|
1.
|
Bezpieczeństwo i higiena
pracy w pracowni chemicznej. Regulamin pracowni chemicznej
|
|
2.
|
Podstawowy sprzęt i
szkło laboratoryjne
|
|
3.
|
Poznajemy substancje
chemiczne
|
1.1. – opisuje właściwości
substancji będących głównymi składnikami stosowanych na co dzień produktów
np. soli kamiennej, cukru, mąki, wody, miedzi i żelaza
|
4.
|
Ziarnista budowa materii
|
1.3. – obserwuje mieszanie się substancji; opisuje ziarnistą budowę materii; tłumaczy, na czym polega
zjawisko dyfuzji, rozpuszczania, mieszania, zmiany stanu skupienia; planuje doświadczenia potwierdzające ziarnistość materii
|
5.
|
Substancje proste i złożone
|
1.4.
– wyjaśnia różnice między pierwiastkiem a związkiem chemicznym
1.6 –
posługuje się symbolami (zna i stosuje do zapisywania wzorów) pierwiastków:
H, O, N,
Cl, S, C, P, Si, Na, K, Ca, Mg, Fe, Zn, Cu, Al, Pb, Sn, Ag, Hg
|
6.
|
Badamy właściwości
metali i niemetali
|
1.5. – klasyfikuje pierwiastki na
metale i niemetale; odróżnia metale od niemetali na podstawie ich właściwości
|
7.
|
Gęstość substancji
|
1.2 – przeprowadza obliczenia z wykorzystaniem pojęć: masa, gęstość i objętość
|
8.
|
Przygotowujemy i rozdzielamy
mieszaniny niejednorodne
|
1.7–
(fragment) opisuje
cechy mieszanin niejednorodnych
1.8. – (fragment) opisuje proste metody
rozdziału mieszanin i wskazuje te różnice między właściwościami fizycznymi składników
mieszaniny, które umożliwiają ich rozdzielenie; sporządza mieszaniny i rozdziela je na składniki (np. wody
i piasku, siarki i opiłków żelaza, wody i oleju jadalnego)
|
9.
10.
|
Rozdzielamy mieszaniny
jednorodne
Powtórzenie wiadomości
|
1.7. – opisuje cechy mieszanin
jednorodnych i niejednorodnych
1.8. – opisuje proste metody rozdziału
mieszanin i wskazuje te różnice między właściwościami fizycznymi składników
mieszaniny, które umożliwiają ich rozdzielenie; sporządza mieszaniny i rozdziela je na składniki (np. wody
i soli kamiennej, kredy i soli kamiennej, wody i atramentu)
|
11.
|
Atom – część pierwiastka chemicznego
|
2.2. – (fragment)
opisuje i charakteryzuje skład atomu
|
12.
|
Jak
zbudowany jest atom?
|
2.2. – opisuje i charakteryzuje skład atomu (jądro: protony i neutrony, elektrony)
|
13.
|
Izotopy
|
2.3. – ustala
liczbę protonów, elektronów i neutronów w atomie danego pierwiastka, gdy dana
jest liczba atomowa i masowa
2.5. – definiuje
pojęcie izotopu, wyjaśnia różnice w budowie atomów izotopów wodoru
1.6. – definiuje
pojęcie masy atomowej (średnia mas atomów danego pierwiastka z uwzględnieniem jego składu izotopowego)
|
14.
|
Jak są rozmieszczone elektrony w atomie?
|
2.2. – (fragment)
definiuje
elektrony walencyjne
|
15.
|
Promieniotwórczość naturalna
|
2.5. –
(fragment)
wymienia dziedziny życia, w których izotopy znalazły zastosowanie
|
16.
|
Układ okresowy pierwiastków
chemicznych.
Próby klasyfikacji pierwiastków chemicznych
|
2.4. – wyjaśnia związek pomiędzy podobieństwem właściwości pierwiastków zapisanych w tej
samej grupie układu okresowego a budową atomów i liczbą elektronów walencyjnych
|
17.
|
Układ okresowy pierwiastków chemicznych, jako źródło
informacji o budowie atomu
|
2.1.
– odczytuje z układu okresowego podstawowe informacje
o pierwiastkach (symbol, nazwę, liczbę atomową, masę atomową, rodzaj pierwiastka – metal lub
niemetal)
2.4.
– wyjaśnia związek pomiędzy podobieństwem właściwości pierwiastków zapisanych w tej samej grupie układu okresowego a budową atomów i liczbą elektronów walencyjnych
|
18.
|
W jaki sposób atomy łączą
się w cząsteczki? Poznajemy cząsteczki pierwiastków i związków chemicznych
|
2.7. – opisuje,
czym różni się atom od cząsteczki; interpretuje zapisy H2, 2H, 2H2, itp.
2.8. – opisuje
rolę elektronów walencyjnych w łączeniu się atomów
2.9. – na przykładzie
cząsteczek H2, Cl2,
N2, CO2, H2O, HCl, NH3 opisuje powstawanie
wiązań atomowych (kowalencyjnych)
|
19.
|
Jak powstają jony?
|
|
20.
|
Ustalamy wzory strukturalne
i sumaryczne cząsteczek związków chemicznych
|
|
21.
|
Piszemy wzory sumaryczne
na podstawie wartościowości pierwiastków
|
|
22.
23.
24.
|
Uczymy się odczytywać
zapisane liczby atomów i cząsteczek. Masa cząsteczkowa
Powtórzenie wiadomości
|
3.4. – oblicza masy cząsteczkowe prostych związków chemicznych
2.7. – (fragment)
interpretuje zapisy H, 2 H, H2
|
25.
.
|
Jakim przemianom ulegają
substancje chemiczne?
|
3.1. – opisuje różnice w przebiegu zjawiska fizycznego i reakcji chemicznej; podaje
przykłady zjawisk fizycznych i reakcji chemicznych zachodzących w otoczeniu człowieka; planuje i wykonuje doświadczenia ilustrujące
zjawisko fizyczne i reakcję chemiczną
|
26.
|
Piszemy równania reakcji chemicznych
|
3.2. – (fragment) dobiera współczynniki w równaniach reakcji chemicznych
|
27.
|
Ćwiczymy dobieranie
współczynników w równaniach reakcji chemicznych
|
3.2. – (fragment) dobiera współczynniki w równaniach reakcji chemicznych
|
28.
|
Typy reakcji chemicznych
|
3.2. – (fragment) opisuje, na czym polega reakcja syntezy, analizy i wymiany; podaje przykłady
różnych typów reakcji i zapisuje odpowiednie równania;
wskazuje substraty i produkty; dobiera współczynniki w równaniach reakcji
chemicznych; obserwuje doświadczenia ilustrujące typy reakcji
i formułuje wnioski
|
29.
3.
|
Prawo zachowania masy
|
3.4. – (fragment) dokonuje prostych obliczeń związanych z zastosowaniem prawa
zachowania masy
|
30.
4.
|
Prawo stałości składu
|
3.4. – (fragment) dokonuje prostych obliczeń związanych z zastosowaniem prawa
stałości składu
|
31.
|
Energia w reakcjach chemicznych
|
3.3. – definiuje pojęcia: reakcje egzoenergetyczne (jako reakcje,
którym towarzyszy wydzielanie się energii do otoczenia, np. procesy
spalania) i reakcje endoenergetyczne (do przebiegu których energia musi być dostarczona, np. procesy rozkładu – pieczenie ciasta)
|
32.
33.
|
Pojęcie mola
Powtórzenie
wiadomości
|
|
Tematyka chemii w klasie pierwszej
Subskrybuj:
Posty (Atom)